گوشت و جانشین ها

» مقدمه

meat_1_این گروه گوشت قرمز، گوشت مرغ و دیگر ماکیان، ماهی و میگو و دیگر غذاهای دریایی، تخم مرغ، پنیر و کره بادام زمینی را شامل می شود. مصرف این قبیل مواد، پروتئین مورد نیاز بدن شما را تأمین می کند. البته بهتر آن است که همیشه انواع کم چرب آن ها را انتخاب کرده و برای طبخ شان نیز کمترین میزان روغن را استفاده نمایید.

میزان مصرف گروه گوشت و جانشین ها آن، 3-2 واحد در روز می باشد.

» یک سروینگ از گروه گوشت و جانشینها

به طور کلی می توان گفت که یک واحد گوشت برابر است با:

  •  30 گرم گوشت قرمز، ماهی، مرغ یا پنیر
  •  2/1 لیوان لوبیا، نخود و عدس (پخته)

با توجه به میزان چربی موجود در انواع گوشت ها، می توان آن ها را به دسته های خیلی کم چربی، کم چربی، با چربی متوسط و با چربی فراوان تقسیم کرد. بهتر است همیشه سعی کنید که غذاهای خود را با استفاده از گوشت یا جانشین های گوشتی خیلی کم چرب یا کم چرب تهیه کنید.

» نکات تغذیه ای

  1. گوشت های پر چرب، علاوه بر مقادیر زیاد چربی های اشباع شده و کلسترول، کالری بالایی نیز دارند و تأثیر بسیار چشمگیری بر افزایش کلسترول خون می گذارند. به همین دلیل توصیه می شود که همیشه از گوشت های کم چرب یا فاقد چربی استفاده کنید.
  2.  هر واحد از انواع لوبیا، نخود و عدس دارای 3 گرم فیبر می باشند. به همین دلیل، منابع خوبی برای تأمین فیبر غذایی مورد نیاز بدن به شمار می روند.
  3.  سوسیس، کالباس و سویا حاوی مقادیری کربوهیدرات می باشند. در شمارش کربوهیدرات ها به این مطلب دقت کنید.

» نکاتی در هنگام انتخاب

  1. وزن گوشت را پس از پختن و جدا نمودن استخوان و چربی های اضافه آن اندازه گیری نمایید.
  2.  30 گرم از هر نوع گوشت، نصف لیوان عدس، نخود و انواع لوبیا و 2 عدد سفیده تخم مرغ یک واحد گوشت یا جانشین های آن به شمار می آیند.
  3. مصرف گوشت و یا جانشین های بسیار چرب آن را به سه وعده یا کمتر در طول وعده کاهش دهید.
  4.  عدس و انواع نخود و لوبیا در گروه مواد نشاسته ای نیز آورده شده اند.
  5.  کره بادام زمینی در گروه چربی ها نیز ذکر شده است.

توجــه!!!

  1. سعی کنید همیشه گوشت و ماهی را به جای سرخ کردن به صورت کبابی یا آب پز مصرف کنید.
  2. برای سرخ کردن و یا برشته نمودن غذاها از ظروف نچسب استفاده کنید تا نیازی به اضافه کردن روغن نداشته باشید.
  3.  چربی های گوشت را پیش از پختن آن حتماً جدا کنید.

» منابع: