میوه

 

» مقدمهfruits_1_

 

این گروه شامل میوه های تازه، منجمد، کنسرو شده، خشک و همچنین آب میوه جات شده و به این دلیل که تمام کالری این مواد از کربوهیدرات تأمین می شود، همه در یک گروه طبقه بندی می شوند. میوه جات چربی نداشته و حاوی میزان اندکی پروتئین هستند. با این که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات قند خون را افزایش می دهند، با این حال افراد دیابتی نیازی به پرهیز در مصرف میوه جات و آب میوه ها ندارند. در حقیقت هر فرد باید روزانه حداقل 2 سروینگ از گروه میوه ها مصرف کنند. علاوه براین همانند دیگر گروه های غذایی، میوه ها نیز باید در برنامه غذایی هر فرد قرار گیرد.

 

» یک سروینگ از گروه میوه جات

یک سروینگ از گروه میوه جات حدوداً شامل 60 کالری و 15 گرم کربوهیدرات می باشد.

نمونه هایی از یک سروینگ میوه جات عبارتند از:

  • یک عدد میوه کوچک و تازه (برای مثال یک سیب یا پرتقال که اندازه توپ تنیس هستند)
  • 2/1 لیوان میوه تازه یا کنسرو شده (برای مثال گلابی تازه وخرد شده یا هلوی کنسروشده)
  • 2/1 لیوان آبمیوه بدون شکر  (مثل آب پرتقال بدون شکر)
  • 3/1 لیوان آب میوه هایی که به طور طبیعی حاوی میزان زیادی کربوهیدرات هستند (مثل آب آلو)
  • 4/1 لیوان میوه جات خشک شده (مثل کشمش)

 

»نکاتی در رابطه با چگونگی مصرف میوه جات

  • سعی کنید به جای استفاده از آبمیوه یا میوه های کنسرو شده، از میوه های تازه استفاده کنید. برخلاف میوه های تازه، میوه های کنسرو شده و آبمیوه ها حاوی میزان زیادی شکر و کالری بوده و فیبر نیز ندارند
  • میوه های خشک شده در مقایسه با میوه های تازه میزان کالری بیشتری دارند
  • در صورت اطلاع نداشتن از سروینگ میوه موجود در یک غذا، برچسب ارزش غذایی مندرج بر روی بسته بندی را مطالعه نمایید. برای اطلاع از سروینگ میوه های تازه نیز می توانید از روشهایی که در بخش "یک سروینگ از گروه میوه جات" در بالا ذکر شد، پیروی کنید

 

 » منابع: