نان و غلات

 

» مقدمه

نان و غلاتمواد غذایی در این گروه شامل غلات، برشتوک، انواع ماکارونی، نانها و انواع بیسکوییت می باشد. انرژی موجود در این مواد غذایی بیشتر از طریق کربوهیدرات تأمین شده و همچنین شامل میزان اندکی پروتئین و گاهاً چربی نیز  می باشند. حبوبات پخته، انواع لوبیا و عدس نیز علاوه بر قرار گرفتن در این گروه، به دلیل دارا بودن میزان زیادی پروتئین، در گروه گوشت و جانشینها نیز قرار می گیرند. به همین دلیل، هر یک سروینگ از انواع لوبیا، نخود یا عدس هم به عنوان یک سروینگ از گروه نان و غلات و هم یک سروینگ از گروه گوشت و جانشینها محاسبه می شوند.

هیچ لزومی برای حذف این گروه از برنامه غذایی افراد دیابتی وجود ندارد. در واقع افراد دیابتی  به منظور تأمین کالری مورد نیاز خود بهتر است بیشتر غذاها را از این گروه انتخاب کنند. به این دلیل که مواد غذایی موجود در این گروه تمام نیاز های به مواد مفید از جمله فیبر، ویتامینها و املاح و درشت مغذی ها را تأمین می کنند. با این وجود این مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بوده و قند خون را افزایش می دهند. مصرف مواد غذایی موجود سه گروه نان و غلات، لبنیات و میوه ها در برنامه غذایی روزانه یک فرد دیابتی الزامی است.  

 

» یک سروینگ از گروه نان و غلات

 یک سروینگ از گروه نان و غلات حاوی 80 کالری، 15 گرم کربوهیدرات، 3 گرم پروتئین و 1-0 چربی است.

 

» نمونه هایی از یک سروینگ از گروه نان و غلات

نمونه هایی از یک سروینگ از گروه نان و غلات عبارت است از:

  • یک برش نان تست
  • 1/4 سیب زمینی پخته
  • 1/3 لیوان اسباگتی پخته
  • 1/3 لیوان برنج پخته (6 قاشق غذا خوری)
  • یک کف دست (بدون احتساب انگشت ها) نان بربری
  • یک کف دست (بدون احتساب انگشتان) نان سنگک
  • 2 عدد نان سوخاری
  • دو برش 10*10 نان لواش

 

» نمونه هایی از یک سروینگ از سبزیجات نشاسته ای

   سبزیجات نشاسته ای در مقایسه با دیگر سبزیجات، حاوی کربوهیدرات و کالری بیشتری هستند. در نتیجه این سبزیجات در گروه نان و غلات قرار می گیرند. یک سروینگ از سبزیجات نشاسته ای مساوی ا با 1/2 لیوان از این سبزیجات به صورت پخته می باشد.  

سبزیجات نشاسته ای عبارتند از:

  • ذرت
  • باقلا
  • نخود فرنگی
  • سیب زمینی
  •  کدو حلوایی

 

» نکات تغذیه ای

  1. اکثر واحد های نشاسته ای منابع خوبی از ویتامین های گروه ب می باشند.
  2. غذاهایی که با استفاده از غلات کامل (غلات به همراه پوست و سبوس آنها) تهیه می شوند، منابع خوبی از فیبر های غذایی به شمار می روند.
  • یک واحد از هر یک از  نان های ذکر شده به طور متوسط، حاوی 1 گرم فیبر غذایی به شمار می روند.
  • یک واحد از  سبزیجات نشاسته ای، به طور متوسط، حاوی 3 گرم می باشد.

    3. حبوبات منابع خوبی برای تأمین پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن به شمار می روند

  • یک واحد از این گروه مواد غذایی، به طور متوسط، حاوی 6 فیبر است

 

» نکاتی در هنگام انتخاب

سبزیجات نشاسته ای که برای طبخ و آماده سازی آن ها از روغن استفاده شده است، در شمارش واحد ها، به صورت یک واحد نشاسته (کربوهیدرات) و یک واحد چربی مطرح می شود.

كيك يزدي، شيريني خشك، ويفر وانيلی، شيريني پای و ... در فهرست "سایر کربوهیدرات ها" آورده شده اند.

انواع لوبیا، نخود و عدس در لیست گوشت و جانشین های آن نیز آورده شده اند.

اکثر واحد های غذایی بعد از پخته شدن مواد غذایی اندازه گیری می شوند.
 

» منابع:

  •  سایت www.urbanext.uiuc.edu
  • مجموعه کتابهای "انجمن دیابت آمریکا"