دیابت پنهان

 

» مقدمه

 

پیش از ابتلا به دیابت نوع 2، معمولا افراد به شریطی دچار می شوند كه در آن هیچ یك از علائم مربوط به دیابت مشاهده نمی شود؛ به این حالت دیابت پنهان گفته می شود. در این حالت قند خون فرد بالاتر از میزان طبیعی بوده ولی نه به میزانی كه به عنوان دیابت شناخته شود.
هم اكنون پزشكان بیش از گذشته بر تشخیص دیابت پنهان به عنوان راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین عوارض آن از جمله مشكلات قلب و عروق، چشم و كلیه تاكید می كنند . پزشكان برین باورند كه ین عوارض معمولا پیش از آگاهی فرد از ابتلا به دیابت نوع 2 آغاز می شوند.

 

» چه كسانی در معرض ا بتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند؟

  • افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع 2
  • زنانی كه به دیابت دوران حاملگی مبتلا بوده اند یا صاحب فرزندی با وزن بیش از 4 کیلوگرم شده اند
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان کیست دار( PCOS )
  •  افرادی كه دچار چاقی یا اضافه وزن بوده یا اندازه دور شكم آنها بالاست ( چاقی شکمی )
  • افراد داری كلسترول بالا،‌ تری گلیسیرید بالا،‌ HDL( كلسترول خوب ) پیین و LDL( كلسترول بد )‌ بالا
  • افرادی كه فعالیت بدنی زیادی ندارند
  • سن بالا( با افزیش سن ، بدن توانایی كمتری در جذب گلوكز خواهد داشت و درنتیجه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 بیشتر خواهد بود )

 

» علائم دیابت پنهان

گرچه دیابت پنهان معمولا علائمی ندارد، با این حال ممكن است علائمی همچون تشنگی غیرعادی، تكرر ادرار، تاری دید و خستگی زیاد نیز در آن مشاهده می شود. علاوه بر این، از روی آزمایش قند خون هم می توان دیابت پنهان را تشخیص داد.

 

» چه افرادی باید برای تشخیص دیابت پنهان آزمایش دهند؟Prediabetes_Elderly

  • افرادی كه بالای 45 سال سن دارند
  • افرادی كه در آنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد
  • افرادی كه دچار اضافه وزن یا چاقی هستند یعنی کسانی که BMI یا نمایه توده بدنی بالای 25 دارند
  • افرادی كه در گذشته تست تحمل گلوكز غیر طبیعی یا قند ناشتای مختل داشته اند ( به جداول زیر مراجعه كنید )
  • زنانی كه به دیابت دوران حاملگی مبتلا بوده اند یا صاحب فرزندی با وزن بیش از 4 کیلوگرم شده اند
  • افرادی كه مشكلاتی از قبیل كلسترول و تری گلیسیرید بالا، HDL بالا وLDL پایین، افزایش وزن در ناحیه شكم، فشار خون و مقاومت به انسولین هستند
  • افرادی كه به سندرم تخمدان کیست دار( PCOS ) مبتلا هستند

 

 

» روش تشخیص دیابت پنهان

پزشك شما برای تشخیص دیابت پنهان معمولا دو نوع آزمایش را تجویز می كند؛ آزمایش قند خون ناشتا( FPG ) و تست تحمل گلوكز ( OGTT. در جریان این آزمایش، قند خون شما پس از 8 ساعت ناشتا بودن مورد اندازه گیری قرار می گیرد. این آزمایش چگونگی متابولیسم گلوكز در بدن و اینكه آیا این متابولیسم به درستی صورت می گیرد را نشان می دهد. درصورتی كه این آزمایش نشان دهنده قند خون غیر طبیعی باشد، شما دارای" گلوكز ناشتای مختل" بوده كه این عامل نشان دهنده دیابت پنهان می باشد.

وضعیت نتیجه آزمایش قند خون ناشتا ( FPG )
طبیعی كمتر از mg/dl 100
دیابت پنهان بین  100 تا 125 mg/dl
دیابت بیشتر از mg/dl 126 در دو یا چند آزمایش متوالی

زمایش دیگری كه ممکن است پزشك برای شما تجویز کند، تست تحمل گلوكز خواهد بود. در جریان این آزمایش قند خون شما ابتدا به صورت ناشتا و سپس 2 ساعت بعد از نوشیدن محلولی حاوی گلوكز بالا، اندازه گیری می شود. اگر قند خون شما 2 ساعت بعد از نوشیدن این محلول به میزانی غیر طبیعی بالا باشد، شما دارای" تحمل گلوكز مختل" بوده كه این عامل نشان دهنده دیابت پنهان می باشد.

وضعیت تیجه تست تحمل گلوكز ( OGTT )
طبیعی كمتر از mg/dl 140
دیابت پنهان بین  140 تا 199 mg/dl
دیابت بیشتر از mg/dl 200

 

» چرا تشخیص و درمان دیابت پنهان اهمیت دارد؟

در صورتی كه علائم دیابت قبل از ابتلای فرد به بیماری، تشخیص داده شود، می توان از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری نموده و خطر بوجود آمدن عوارض دیابت از جمله مشكلات عروقی را در فرد كاهش داد.
تحقیقاتی كه اخیراً بر روی یك عده از افراد مبتلا به دیابت پنهان انجام گرفته حاكی از این است كه تغییراتی در شیوه زندگی مثل ورزش كردن، رعایت رژیم غذایی صحیح، كاهش وزن و نیز درمان بوسیله دارو های پایین آورنده قند خون می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در این افراد به میزان % 60 كاهش دهد. علاوه بر این، تغییر در شیوه زندگی از طریق افزایش فعالیت بدنی و كاهش دادن وزن نقش موثرتری نسبت به استفاده از دارو در كاهش خطر ابتلای فرد به دیابت نوع 2 خواهد داشت. در بیشتر موارد، در صورت تشخیص زود هنگام دیابت پنهان، می توان قند خون بالای فرد را به حا لت طبیعی باز گرداند.

 

» راه درمانPrediabetes_Exercise

  • از رژیم های غذایی كه برای قلب مفیدند استفاده كرده و وزن خود را كا هش دهید. فراموش نكنید كه كاهش دادن وزن به میزان % 10- 5 بسیار كارساز خواهد بود.
  • 5 روز در هفته، هر روز به مدت30 دقیقه ورزش كنید. می توانید این زمان را به سه بخش 10 دقیقه ای تقسیم كنید. برای شروع می توانید از ورزش مورد علاقه تان شروع كنید.
  • ساده ترین نوع ورزش پیاده روی سریع است.
  • از كشیدن سیگار بپرهیزید.
  • اگر فشار خون یا چربی خون بالا دارید، برای معالجه آنها به پزشك مراجعه كنید.

 

» منابع: