صفحه اصلی » اخبار » علمی » رابطه شفقت ورزی به خود و خود- مراقبتی بهتر در بزرگسالان مبتلا به دیابت

رابطه شفقت ورزی به خود و خود- مراقبتی بهتر در بزرگسالان مبتلا به دیابت   -   ۰۵ شهريور ۱۳۹۶

8-1.jpg

شفقت ورزی به خود راهی برای ارتباط با خود در زمان مشکل یا ناامیدی است. شفقت ورزی به خود با برخورد توأم با مهربانی با خود، توجه به حال و پذیرش معایب به عنوان بخشی از ویژگی‌های انسانی، مشخص می‌شود. 
برای بررسی نقش شفقت ورزی به خود در مدیریت دیابت، یک مطالعه مقطعی آنلاین روی 310 بزرگسال مبتلا به دیابت انجام شد. در این مطالعه ارتباط رفتارهای خود- مدیریتی، HbA1c و سلامت روانی با شفقت ورزی به خود، منابع کنترل فردی، حمایت اجتماعی و ویژگی‌های جمعیت‌شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت.
سطوح بالاتر شفقت ورزی به خود معمولاً با بهبود رفتارهای خود- مدیریتی، نتایج کنترل قند و سلامت روان در بزرگسالان مبتلا به دیابت همراه است.
بنابراین تقویت شفقت ورزی به خود می‌تواند در بهبود مدیریت دیابت مؤثر باشد. برای تقویت مهارت‌های شفقت ورزی به خود موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد:
  • آرام‌سازی بدن از طریق تغذیه سالم، استراحت کافی، ماساژ گردن، پا یا دست، قدم زدن و یا سایر اقداماتی که به بهبود احساس جسمی شما می‌کند.
  • نوشتن نامه‌ای به خودتان؛ به موضوعی که موجب ناراحتی شما شده است فکر کنید و در یک نامه مشکل را بدون سرزنش خود و یا دیگران توصیف نمایید. از این تمرین برای تقویت احساسات خود استفاده کنید.
  • تشویق خودتان. در شرایطی که با مشکلات مواجه هستید، فکر کنید اگر یکی از دوستانتان در چنین شرایطی قرار داشت به او چه می‌گفتید، سپس همان واکنش‌های توأم با همدردی را نسبت به خود داشته باشید.
  • مدیتیشن یا تمرین مراقبه؛ در شرایط مواجه با مشکلات، حتی یک تمرین مراقبه کوتاه برای چند دقیقه نیز می‌تواند یک راه عالی برای آرام‌سازی و پذیرش خودمان باشد.

 

Diabetic Medicine